Eddig is tudtuk, csak nem hittük el! Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit magas árában az árdrágítók keze is benne van?
2024-07-24

Rólam

Rólam
Eddig is tudtuk, csak nem hittük el! Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit magas árában az árdrágítók keze is benne van?

Eddig is tudtuk, csak nem hittük el! Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit magas árában az árdrágítók keze is benne van?

Az építőanyagok árai évek óta folyamatosan emelkednek. Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit ára szürreális magasságokban van.
Ennek fő oka az általános infláció, a nemzetközi tarifák és a fűtési árak emelkedése. Emellett az ázsiai országokból származó importköltségek emelkedése és az általános nyersanyaghiány. Az elmúlt fél évben viszont tényleg szédítően nőttek az építőanyagok árai.
Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit ára az elmúlt hónapokban 10-50%-kal emelkedett. Ez viszont lassítja, de kiigazítja az általános építőipari piacot és annak aktivitását. De miért emelkedtek olyan gyorsan az árak, és mire számíthatunk a közeljövőben?

Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit árdrágulás fő oka

Az áremelkedés fő oka a termelés csökkenése és a kereslet növekedése. Amikor a koronaválság elérte a világot, az építőanyagok iránti kereslet nagyon meredeken csökkent. Míg a magánkereslet eleinte még némileg nőtt is, a kereskedelmi létesítmények, így az éttermek, szállodák, gyógyfürdők stb. hónapokra bezárták kapuikat. Majd a bizonytalan körülmények között felfüggesztették a nagyobb fejlesztéseket. Kezdetben nem volt ok az innovációra, felújításra, így az építőanyag-gyártók csökkentették tevékenységüket. Sok gyár kénytelen volt teljesen leállítani a termelést.
Magyarországon 20%-kal csökkent a kiadott építési engedélyek száma. Bár 2021 elején jelentős fellendülés következett be az építőipari piacon, az építőanyagok drágulása tompító erővé vált. Egy ponton világossá vált, hogy a válság nem múlik el. Ezek az általános korlátok olyan környezetet teremtettek, ahol a felújítás vagy az építkezés megszakítás nélkül haladhat. Elmondható, hogy ezzel együtt járt az építőipar fellendülése és a szinte leállt építőanyag-gyártók sem tudták teljesíteni a megrendeléseket.
Természetesen ehhez társul az a jelenség, hogy nagy kereslet esetén a termelők sorra emelik az árakat. Ennek ellenére a kereslet csak nőtt, hiszen az éghajlat miatt a tavaszi és nyári hónapok a legpörgősebbek. Ez oda vezetett, hogy egyes Az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit termékek szállítási ideje akár az év végét is eléri.

Az áremelkedést befolyásoló tényezők

De melyek az ytong tégla, a cement, a zsindely, a zsákos beton, a dolomit termékek árdrágulásának fő okai?

Infláció

Egyszerűen fogalmazva, amikor a pénzt folyamatosan nyomtatják, vásárlóereje és értéke folyamatosan csökken. Mégpedig olyan valódi termékekhez képest, mint az ásványok vagy ingatlanok Ez amúgy csekély, de tartós, 1,5-3%-os áremelkedéshez vezet.

Nemzetközi tarifák

Az építőanyagok árát nemzetközi megállapodásoktól függően a nemzetközi tarifák is befolyásolják, az export-import áfa stb.

Az olajár emelkedése

Mivel az olaj nem megújuló erőforrás, a legtöbb közlekedési jármű által használt benzin, gázolaj ára várhatóan az erőforrás csökkenésével emelkedik. Ehhez társul a logisztika folyamatos áremelkedése, ami viszont egyre drágábbá teszi az importárut. A mostani áremelkedést közvetlenül befolyásolja az olajtermelés visszaesése és annak drágulása is.

Termelékenység az ázsiai országokban

Az építőanyagok nagy része elkerülhetetlenül Ázsiából érkezik, ahol az általános munkaerő- és termelési költségek alacsonyabbak, mint a nyugati társadalomban. A világjárvány számos nyersanyaggyártó és gyár leépítéséhez vagy akár bezárásához vezetett. Ezt a kereslet visszaesése mellett a nagy mozgáskorlátozások is okozták.

Nyersanyaghiány

A kereslet meredek növekedésével az alapanyag- és építőanyag-gyártók nem zárkóznak fel elég gyorsan. A gyárak nem kapnak alapanyagot, ezért a termelés lelassult.

Logisztika

A szállítási időket a szállítás is kissé megzavarja. Az is elég gyakori, hogy a sofőrt koronapozitív miatt karanténba helyezik, és ismét késik az anyag kiszállítása.
Bár a probléma néhány hónappal ezelőtt megoldódott, következményei még mindig érezhetők. Még úgy is tűnhet, hogy összeesküvés áll a helyzet hátterében, de inkább egyszerűen sok rossz körülmény egybeesése.